Alla inlägg den 2 juli 2009

Av Äggdonation - 2 juli 2009 21:25

När började ni äta dessa piller? progesteron? Hur många piller? Jag har fått 200 piller, inga vagitorier. Måste kolla om jag behöver hämta fler då vi ska dit.

Hur länge äter man östrogen?

Av Äggdonation - 2 juli 2009 16:57

Jag är mycket nöjd med AVA-kliniken i Riga som vi varit till för äggdonation. Men det finns en sak jag inte alls är nöjd med. När vi var där på det första besöket i mars så köpte vi medicin som skulle räcka fram till embryo transfer. Inga problem - det gjorde den och vi fick våra emryon insatta. I samband med detta köpte vi mer medicin. Innan vi reste tillbaka räknade jag ut hur länge den medicinen skulle räcka och kom fram till att det skulle den inte! (Jag har läst hur länge man brukar ta östrogen och progresteron). Vi gick tillbaka till kliniken och påpekade detta. Inga problem sa de, vi skickar medicin om det behövs mer. Jag orkade inte kräva att få mer med mig på en gång.


Väl hemma försvann progresteron (utrogest) i rasande takt. Jag kontaktade kliniken och de skickade mer av både progresteron och östrogen. Fortfarande utan att upplysa mig om hur länge jag skulle ta medicinen. De skickade den via DHL, som verkar vara ett korkat företag. Vi bor i hyreslägenhet med portkod. Vilket innebar att de inte kom in i huset för att lämna paketet! Detta skickar de en lapp om via normala posten! Dessutom hade det inte hjälpt om de vetat portkoden utan för att lämna paketet när ingen är hemma måste de ha en fullmakt med namnteckning (som man kan sätta upp på ytterdörren).


Jag fick mitt paket tillslut och allt var frid och fröjd ett tag tills jag återigen började räkna och tyckte att det här räcker väl inte? Det ska ju räcka till att trappa ner medicineringen också. Kontaktade kliniken igen som äntligen klämde ur sig ett datum då jag skulle börja nedtrappning och hur jag skulle göra det. Men medicinen jag har räcker inte. Så kliniken skickar återigen mer via DHL. Det sitter redan en fullmakt på vår dörr och jag bad kliniken att skriva portkoden på paketet. Få se om jag får mitt paket i morgon...


Det är väldigt påfrestande att vara orolig för att medicinen ska ta slut/paketet inte ska komma fram. Det är ju livsviktigt för fostret! Varför inte få både plan för medicinering och tillräckligt med piller när man är där?

Ovido - Quiz & Flashcards