Alla inlägg under januari 2010

Av Äggdonation - 22 januari 2010 17:19

Hej allihop. Nu har baby kommit! Han kom för drygt 2 veckor sedan, den 7 januari. Han kom i precis 36 fulla veckor, vägde 2 930 g och var 48 cm lång. Det blev en del oförutsedda händelser...


Vattnet gick måndagen på förmiddagen innan han föddes och jag åkte till Danderyds sjukhus för kontroll. Som tur var hade jag den berömda väskan halvpackad och innan jag åkte lyckades jag slänga ner lite kläder till mig själv. Jag hade sån tur att mina föräldrar var på väg till mig för att hälsa på och hjälpa till. Nu fick de istället sjutsa mig. Väl på sjukhuset konstaterade de att de var vattnet som gått - innan det satte igång ordentligt trodde jag faktiskt att jag kissade på mig. Eftersom jag inte var fullgången och huvudet inte var helt fixerat fick jag ligga kvar. Jag skulle vara sångliggande och varje gång jag gick på toaletten - en gång i timman? - så ville de kontrollera hjärtljuden. Risk fanns att navelsträngen kunde komma i kläm. Men på morgonen så hade huvudet fixerats och jag fick vara uppe som vanligt.


Dagen gick utan värkar så även nästa dag. På torsdagmorgonen skulle jag egentligen blivit igångsatt men de hade väldigt fullt på förlossningen så de sa att jag hade förtur till fredagen. Men framåt lunch började jag känna mig febrig.  De mätte och jag hade lite feber. Någon timma senare kände jag mig sjukare och de mätte igen, febern hade stigit. OCH NU BLEV DET FART PÅ DEM. Jag fick antibiotika intravenöst, ringde min man och kördes ner till förlossningen. Efter att ha haft ONT i kanske 2 timmar fick jag lustgas och sedan sterila kvaddlar (som gjorde ont, men hjälpte). Hela tiden, även mellan värkarna hade jag mycket ont i ryggen. Han låg nämligen i vidöppen hjässbjudning (tror jag det heter) vilket ger ryggvärk och kräver mer. Jag var "borta" i flera timmar, men öppnade mig helt till 10 cm på 6-8 h. Sedan ville han inte "komma ner", jag fick inga krystvärkar. Hjärtljuden blev sämre och laktatprov som togs visade att han var påverkad. Så det blev KEJSARSNITT hastigt och lustigt. Ja, lite lustigt i alla fall. Jag hade nog väldigt ont trots lustgas för jag minns att när de sa att jag snart skulle få bedövning och sedan tvättade min rygg och ingen bedövning kom så blev jag väldigt irriterad och otålig, fast det bara kan ha rört sig om några minuter. Slutet gott allting gott. Baby plockades ut, min man och andra tog hand om honom, jag låg på uppvak 3 timmar och vi möttes igen på ett rum på samma avdelning jag legat på innan förlossningen. Sedan körde (och kör fortfarande!!!) vi matning var tredje timma. Första två dygnen med kopp, sedan med urmjölkad bröstmjölk i nappflaska för han fick i sig för lite mat. Och så fick han lite gulsot så vi stannade länge på sjukhus. Vi kom hem onsdagen veckan efter torsdagen han föddes. Sex dygn alltså, knappt.


Och nu är han två veckor gammal! Han är väldigt söt, det tyckte alla på sjukhuset också. Vi har inte haft några besök än, men på söndag kommer min familj hit.

Ja, det får räcka. Jag vet inte om det blir några fler inlägg från min sida, vi får se... Lycka till allihop. Och särskilt du Carina.

Kram Lisa

Av Äggdonation - 21 januari 2010 09:54

Jag är så nyfiken på hur det går för er Anna och Lisa??

Det är ju snart dags för er och ni har kanske redan fått små mirakel.


Vår lilla Knoll gör sig påmind ofta nu och i natt har Knoll sparkat vilt så jag knappt har kunnat sova och pappan har snarkat på andra sidan mig...

Doktorn är så nöjd med Knolls utveckling att hon tyckte det räckte med UL en gång i månaden men förstår att vi vill komma oftare så vi är där varannan vecka!!

Jag får större mage men går ner i vikt... försöker äta mer men det är inte så lätt... blodtrycket har också lugnat sig så allt ska väl vara lugnt här!!

Ovido - Quiz & Flashcards